Neefektívna byrokracia

Autor: Ján Raclavský | 15.5.2015 o 10:22 | (upravené 16.5.2015 o 0:36) Karma článku: 5,76 | Prečítané:  1080x

Nízka efektívnosť verejnej správy a súdnictva spôsobujú, že prostriedky sa nerozdeľujú efektívnym spôsobom. Oblasť štátnej služby trpí problémom vysokej fluktuácie a neefektívneho riadenia ľudských zdrojov.

Snahy odstrániť korupciu boli doposiaľ len obmedzené. Verejné obstarávanie trpí hlboko zakorenenými nedostatkami, ktoré majú vplyv na rozdeľovanie verejných zdrojov. Takéto zhrnutie vyplýva z pracovného dokumentu útvarov Európskej komisie, ktoré hodnotili Slovensko za rok 2014. Podčiarkuje to hodnotenie Svetovej banky z pohľadu efektívnosti verejnej správy, kde Slovensko obstálo až na 20. mieste.

Ak chce byť Slovensko modernou, flexibilnou a demokratickou krajinou, ktorá ponúka najkvalitnejšie služby verejnej správy, je potrebné komplexne reformovať verejnú správu.

Slovensko sa musí zamerať na 5 hlavných oblastí:

     1. Tvorba analytických kapacít – prvé kroky sa už robia. Ministerstvo vnútra má túto úlohu zadefinovanú v operačnom programe Efektívna verejná správa. Analytické centrá musia mať nezastupiteľné miesto pri dlhodobom riadení a určovaní  stratégie v konkrétnych oblastiach politík. V analytických centrách si svoje miesto nájdu špecialisti a odborníci potrební pre takéto strategické ciele.

     2. Zníženie fluktuácie odborných zamestnancov – okrem slabého finančného ohodnotenia, ktoré nemotivuje zamestnancov dlhodobo kariérne rásť v štátnej službe. Je fluktuácia do značnej miery spôsobená volebnými cyklami, s ktorými súvisí výmena „stráži“ po zmenách vlád.

 Dôvodom je absencia deliacej línie medzi politickými reprezentantmi, tzv. politické nominácie (môže ísť o: štátnych tajomníkov, riaditeľa osobného úradu, tím poradcov,...)  a odbornými štátnymi zamestnancami (napr.  generálni riaditelia odborov, sekcií). Kým politicki reprezentanti by prichádzali a odchádzali spolu s ministrom a ich „životnosť by ovplyvňovali výsledky volieb“, odborní zamestnanci by boli vyberaný na základe verejných výberových konaní, po osvedčení odborných znalostí.

     3.  Odpolitizovanie verejnej správy – tejto problematike som sa venoval už skôr. Jasne som poukázal, že na miestnej úrovni Slovensko nepotrebuje existenciu okresných úradov, ktorých úlohy môže zastúpiť samospráva s volenými zástupcami, s primátormi a poslancami. Dnes takýto systém funguje v niektorých oblastiach preneseného výkonu štátnej správy.

Na národnej úrovní je potrebné zadefinovať jasnú deliacu líniu medzi politickými nomináciami a odbornými štátnymi (vo verejnom záujme) zamestnancami a týmto prístupom vytvoriť pre verejnosť jasnú predstavu o politickej zodpovednosti konkrétnych ľudí, čím sa zvýši dôveryhodnosť vo verejnú správu a jej výkon.

     4. Nedostatočné verejné obstarávanie spojené s korupciou –  najvypuklejší problém s verejným obstarávaním je pri čerpaní EÚ fondov, kde Slovensko doslova krváca a muselo vrátiť stámilióny eur za chyby vo verejnom obstarávaní.

Prostredníctvom elektronického kontraktačného systému  sa Ministerstvu vnútra SR podarilo pripraviť projekt, ktorý sprehľadnil dennodenné vzťahy štátu a súkromných firiem. Žiaľ, už  pri jeho štarte vzniklo mnoho otáznikov hlavne ohľadom ekonomickej efektívnosti. Upozornil na to jeden z blogerov v blogu: Chcete ušetriť? Nepoužívajte elektronické trhovisko.

Dôležitým faktorom je, že neexistuje  ani žiadny nezávislý orgán poverený bojom proti korupcii, ktorého existencia by bola v súlade s najlepšími medzinárodnými postupmi.

     5. Zníženie počtu samosprávnych celkov - Na Slovensku je v súčasnosti 2 752 obcí, 138 miest a 39 mestských častí Bratislavy a Košíc. Súčasné prerozdelenie kompetencií a tlak na verejné financie narazili na svoje hranice. Situácia, keď všetky obce vykonávajú všetky kompetencie, je ťažko udržateľná.

Autor je odborníkom na verejnú správu v inšitúcii IPAM.

Kliknutím na VYBRALI.SME.SK šírite článok ďalej.

                Ďakujem

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Harabin uniká disciplinárnym trestom

Sudcovi hrozí pokuta, preradenie na súd nižšieho stupňa, ale aj strata talára. Kolegovia ho zatiaľ ani raz neuznali za vinného.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.


Už ste čítali?