Mantinely verejnej správy

Autor: Ján Raclavský | 12.6.2014 o 14:33 | Karma článku: 4,65 | Prečítané:  787x

Na tom, že práca v samospráve je nesmierne náročná na čas, personálne zabezpečenie a ich odbornosť niet pochýb. Starostovia a primátori sú tí, ktorí sa dennodenne stretávajú v prvej línii s problémami, ktoré trápia ľudí. Riešia krízové situácie a existenčné problémy svojich občanov.

Po podpise Memoranda

Po podpise Memoranda o spolupráci medzi ZMOS a vládou SR pre rok 2013 sa obce zaviazali šetriť finančné prostriedky a pomôcť konsolidovať verejné financie. To sa odzrkadlilo pri správe viacerých miest, aj keď podľa výsledkov za rok 2013 samosprávy celkovo hospodárili s prebytkom € 121,7 mil. Mnohé výpadok príjmov, hlavne výpadok podielu na dani z príjmov fyzických osôb ťažko znášali a neplnili si základné úlohy – opravy ciest, škôl, sa odsúvali, pristupovalo sa i k prepúšťaniu. Rozpočty sa stali popísanými papiermi, ktoré nezodpovedali realite, vzhľadom na nejasný vývoj plnenia príjmov. Čo potvrdil aj predseda ZMOS-u:“ Už na začiatku roka sme upozorňovali na to , že rozhodujúca bude výsledná skutočnosť na konci roka a nie rozpočet.“

Situáciu sa vláda snažila zjemniť jednorazovými opatreniami v podobe dofinancovania všetkých oprávnených výdavkov v rámci nenávratných finančných prostriedkov z fondov EÚ, 5% zvýšenia platov pedagogických a nepedagogických zamestnancov či financovanie katastrofálneho stavu miestnych ciest (dotácia 6 mil. pre Slovensko a 2 mil. pre Bratislavu a Košice).

Všetci všetko!

Na Slovensku je v súčasnosti 2 752 obcí a 138 miest a 39 mestských častí Bratislavy a Košíc). Súčasné prerozdelenie kompetencií a tlak na verejné financie narazil na svoje hranice. Situácia, keď všetky obce vykonávajú všetky kompetencie, je ťažko udržateľná. Nie je sa ani čo čudovať volaniu samospráv po zvýšení %  podielu dane z príjmov fyzických osôb. To však nepredstavuje systémové riešenie problému, ktorý sa môže opakovať v blízkej budúcnosti s oveľa vážnejšími dopadmi. Ako obohraná platňa znie v odborných kruhoch požiadavka pripraviť v spolupráci s ministerstvami, samosprávami a odbornými kruhmi komplexný audit kompetencií obcí a miest.

Jedna strecha

Malé nesystémové úpravy odďaľujú  úplnú a komplexnú reformu verejnej správy, ktorej cieľom má byť jednoduchá, prehľadná, transparentná a flexibilná verejná správa plniaca zodpovedne úlohy a slúžiaca občanom. Slovensko musí byť v tejto oblasti odvážne tak, ako bolo odvážne v rokoch 2002 – 2005, kedy zaviedlo decentralizáciu kompetencií a financií.

Po 9 rokov decentralizácie samospráva ukázala, že pri jasne stanovených pravidlách, pravidelnom a dostatočnom  financovaní je schopná nahradiť štát v plnení jeho úloh.

Otázka tak znie - Potrebujeme na Slovensku paralelné fungovania štátnej správy?

Môj názor je, že nie! Výkon štátnej správy môžu plne nahradiť prirodzené centrá okresov – okresné mestá. Prinesie to:

1. Efektivitu systému – finančná kríza ukázala, ako veľmi je súčasný systém nákladný, nepružný a neefektívny. Úrady medzi sebou nekomunikujú, občan si elektronicky nevybaví žiaden doklad.

2. Politické nominácie – s každou výmenou vlád sa menia aj jednotliví šéfovia úradov. Politické nominácie nerieši ani projekt ESO, ktorý spustilo súčasné vedenie Ministerstva vnútra SR. Podobný model tu už existoval v 90. rokoch a bol charakteristický vysokou mierou centralizácie.

V samosprávnej činnosti je otázka o čosi zložitejšia, obce nejavia záujem o spájanie sa, preto je potrebné posilniť pozíciu spoločných úradov, ktoré budú zabezpečovať kompetencie pre viaceré obce (úspešne fungujú pri prenesenom výkone štátnej správy, napr. spoločné stavebné a školské úrady). Spoločné úrady môžu zabezpečovať poskytovanie služieb v oblastiach ako vzdelávanie, sociálne veci, ale aj pri vykonávaní takých úloh, ako sú správa odpadov a kvalitné transparentné verejné obstarávania.

Vnímam to, však ako medzičlánok. Musíme si uvedomiť, že na Slovensku nie je udržateľný počet samosprávnych jednotiek, a to nie len vzhľadom na demografické štatistiky (sťahovanie ľudí z vidieka do miest, z východu na západ), ale hlavne z ekonomickej nákladovosti tohto systému a nedostatočnej personálnej vybavenosti malých lokalít.

Článok podporíte aj na VYBRALI.SME.SK

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Harabin uniká disciplinárnym trestom

Sudcovi hrozí pokuta, preradenie na súd nižšieho stupňa, ale aj strata talára. Kolegovia ho zatiaľ ani raz neuznali za vinného.

KOMENTÁRE

Ako Danko začal mať problém s kebabom

Keď to hovoril Breivik, vraveli sme, že mu straší vo veži.


Už ste čítali?