reklama

Má sa cirkev spovedať iba Pánu Bohu alebo aj verejnosti II.?

V spoločnosti existujú 3 tabu – politika, náboženstvo a sex. Možno zaradiť aj štvrté - peniaze. O politike som napísal pár blogov skôr a budem sa jej venovať aj naďalej. O náboženstve píšem svoj druhý blog, aj keď som to už v pláne nemal.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (37)
Zaujal ma názov knihy Otvorená cirkev, nerobím reklamu knihe.
Zaujal ma názov knihy Otvorená cirkev, nerobím reklamu knihe. 

Zaujal ma názov knihy Otvorená cirkev, nerobím reklamu knihe.

Staromódna cirkev na Slovensku

Prvý blog vyvolal zaujímavé reakcie, dostal som množstvo podnetov, pozitívnych reakcií, ale aj kritiky. Samého ma prekvapili antagonické názory. To čo chýba v diskusii je „stredný prúd“, umiernený názor.

Táto názorová rozdielnosť vyplýva z toho, čo podľa mňa veľmi presne pomenovala p. Závacká: „Cirkev máme úplne staromódnu. Za štyridsať rokov, čo tu bol komunizmus a škrtil všetky kontakty so Západom, sa vo svete cirkev vyvíjala – zmenil sa jej prístup k veriacim, zmenilo sa vzdelávanie kňazov aj laikov, modernizovali sa spôsoby evanjelizácie...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Toto presne vystihuje to, prečo sa diskusia o cirkvi v našich podmienkach veľmi ťažko vedie. 
Podľa niektorých diskutujúcich fakt, že nie som veriaci, ma diskvalifikuje vyjadrovať sa. Cirkev je potrebné podrobiť odlišným názor, ba i kritike. Slovenská cirkev by sa nemala viac označovať ako staromódna ale má byť moderná a hlavne otvorená.

„62% veriacich, 62% voličov?“

Je faktom, že pri poslednom sčítaní sa ku katolíckej viere prihlásilo 62 % katolíkov, praktizujúcich je však oveľa menej. Prečo potom spraviť odluku od cirkvi a prečo sa tomu tak bránia?

Tomáš Koziak vidí neochotu odluky cirkvi od štátu v tom, že politici nemajú veľkú chuť púšťať sa do tejto zložitej témy. "Vedia, že vplyv rímskokatolíckej cirkvi je u nás stále veľmi silný. Vďaka reštitúciám je bohatá, štát ju štedro financuje. Ona sa voči nemu zďaleka nespráva tak veľkoryso, veď solidaritu neprejavila ani v otázke zrušenia cirkevného sviatku.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Postavenie cirkvi v tomto videní sa mi zdá veľmi nešťastné a mám pocit, že sa tu míňa jej poslanie. Týmto sa cirkev stáva súčasťou politiky, či sa nám to páči alebo nie, je súčasťou politického boja. Jej zámerom a cieľom má byť duchovná obroda národa a nie politický boj o čo najväčšie upevnenie v štáte.

Dnes a zajtra

Finančný transfer pre cirkev celkovo predstavuje 37 mil. z toho 21 ide na katolícku. Okrem toho cirkevný majetok je podľa zákona o dani z nehnuteľnosti oslobodenými od platenia dane. Ide o pozemky a stavby na vykonávanie náboženských obradov,.. alebo vo vlastníctve cirkví a náboženských spoločností registrovaných štátom. Cirkev dostáva financie z rozpočtu aj z iných oblastí – školstvo (základné školy, ale aj vysoké), záujmová činnosť, aktivity v armáde.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Oslobodenie od platenia dane v prípade náboženského obradu je v poriadku. Ale majetok ako, lúky, lesy, pozemky, či iné budovy, ktoré prenajíma a neslúžia na náboženské obrady? Naozaj je toto v poriadku? Podľa mňa nie.

Nové spôsoby financovania cirkvi, o ktorých by sme mali diskutovať, sú z tohto pohľadu prínosom. Oslabenie vplyvu rozhodovania vlády a schvaľovania rozpočtu pre cirkvi v parlamente, audit majetkov, upratanie vzťahov medzi samosprávami.

Možné spôsoby financovania cirkvi:
• cirkevná daň
• daňová asignácia
• samofinancovanie
• podnikanie

Podporte ma aj na vybrali.sme.sk Ďakujem

Inšpiroval som sa:
1) http://komentare.sme.sk/c/6478497/krestanstvo-liberali-ludske-prava-a-moralka.html#ixzz22NQbVTck

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2) http://spravy.pravda.sk/cirkvam-pojde-37-milionov-odluka-sa-necrta-fpy-/sk_domace.asp?c=A120723_094550_sk_domace_p12#ixzz22HNAZERf

3) /zivot.azet.sk/clanok/11812/sme-v-zajati-vatikanu-sirenie-strachu-uz-nepomaha.html/

4) http://portal.gov.sk/portal/sk/Default.aspx?CatID=39&aid=929

Ján Raclavský

Ján Raclavský

Bloger 
Politik
  • Počet článkov:  118
  •  | 
  • Páči sa:  56x

Odborník na verejnú správu, štátnu správu a samosprávu. Zaujímajúci sa o dianie, problémoch a procesoch na ministerstve vnútra. Nezávislý poslanec mestského zastupiteľstva v rokoch 2010-2018.Raclavský JánPropagujt Zoznam autorových rubrík:  Verejná správaDolný KubínPolitikaSpoločnosťNezaradené

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu